17.1 Door de lucht en over zee

Kenmerking, verpakking en etikettering

Bij multimodaal vervoer waarbij ook vervoer over zee of door de lucht plaatsvindt, mag voor het wegvervoer ook de kenmerking, verpakking en etikettering van het zee- of luchtvervoer worden gebruikt. Deze moeten wel voldoen aan de voorschriften van de IMDG-code of de Technische instructies van de ICAO.

Deze uitzondering geldt niet voor goederen die door het ADR wel als gevaarlijk worden gezien, maar volgens de voorschriften van de IMDG-code en ICAO-ti niet. In dat geval gelden voor de verpakking, etikettering en kenmerking wel de regels uit het ADR.

Een voorbeeld van multimodaal vervoer is de container die eerst per containerschip en daarna per vrachtauto wordt vervoerd.

In de IMDG-code heeft iedere stof een PSN, ofwel een Proper Shipping Name.

Etiketten multimodaal vervoer
Bij multimodaal vervoer kan je etiketten tegenkomen die je normaal gesproken in het wegvervoer niet ziet. Deze mogen tijdens het vervoer gewoon blijven zitten. Wel is het handig om te weten wat ze betekenen, daarom zetten we hier een aantal veelvoorkomende etiketten op een rij.

Gemagnetiseerd materiaal, luchtvaart.

Cryogene vloeistoffen, luchtvaart.

Alleen toegelaten in vrachtvliegtuigen.

Vervoersdocumenten

Bij vervoer in een vervoersketen die ook bestaat uit zee- of luchtvervoer mag het vervoersdocument met informatie volgens het ADR worden vervangen door een vervoersdocument met informatie volgens de IMDG-code of de ICAO-ti. Voorwaarde is wel dat de aanvullende informatie die het ADR voorschrijft, aan het vervoersdocument wordt toegevoegd.

Bijvoorbeeld: een beladen stukgoedcontainer die over de weg en over zee wordt vervoerd, moet een ‘Container Packaging Certificate’ (CPC), ofwel containerbeladingscertificaat hebben. Als dit certificaat alle gegevens vermeldt die normaal gesproken op de vrachtbrief staan, is een aparte vrachtbrief niet nodig. Bevat de vrachtbrief nog aanvullende gegevens, dan moet deze wel bij het vervoer aanwezig zijn. In dat geval wordt de vrachtbrief aan het CPC vastgemaakt.

Let op: een containerbeladingscertificaat neemt niet de CMR-condities over en kan dus alleen worden gebruikt bij eigen vervoer zonder CMR. In het ferry-vervoer wordt in zo’n geval gebruik gemaakt van het Grote (bulk)container- of voertuigbeladingscertificaat. Dit certificaat wordt sinds 1-1-23 digitaal verstuurd naar de cargadoor vanaf de verlader.

Het containerbeladingscertificaat is niet vereist voor transporttanks, tankcontainers en MEGC’s.