Hier zie je wat het display onder normale omstandigheden weergeeft.

  1. Lokale tijd
  2. Lokale tijd
  3. De tachograaf wordt nu bediend door een bestuurderskaart
  4. De snelheid die thans wordt gereden
  5. Bestuurder 1 die nu met rijtijd bezig is
  6. Bestuurder 1 die nu met rijtijd bezig is
  7. Kilometerstand
  8. Bestuurder 2 die thans beschikbaar is
  9. Stand-by tijd

Tijdens het rijden
Tijdens het rijden kun je 10 seconden controleren hoe de stand van zaken is. In de bovenste regel tref je de huidige ononderbroken rijtijd tot nu toe en de inmiddels genoten geldige pauze.

Als je stilstaat en je drukt op de pijltjestoets

  1. De ononderbroken rijtijd tot nu toe.
  2. De geldige pauze tot nu toe.
  3. De opgetelde tweewekelijkse rijtijd.
  4. De activiteit waarmee de bestuurder thans bezig is.

Een soortelijke informatie tref je daaronder ook aan van bestuurder 2.
Dat wil dus zeggen dat je rijdend even kunt controleren hoelang je nog verder mag rijden voordat je weer een pauze moet houden. Ook kun je dan zien hoelang de volgende pauze ten minste moet zijn. Niet alleen op deze manier kun je de rij- en rusttijden in de gaten houden. De tachograaf geeft ook een signaal als de opgetelde rijtijden 4 uur en 15 minuten bedragen.

Op dat moment ‘waarschuwt’ dit apparaat dat je een geschikte parkeerplaats moet zoeken om een geldige pauze te nemen. Als je deze niet binnen 15 minuten hebt gevonden dan reageert de tachograaf wederom bij 4 uur en 30 minuten. Als je dan nog niet bent gaan pauzeren, dan ben je in overtreding ten aanzien van de ononderbroken rijtijd.
Tijdens zo’n waarschuwing zie je dat het display knipperend oplicht. Het apparaat tracht je aandacht te trekken in de hoop dat je deze waarschuwing leest en serieus neemt. Dit knipperen duurt 30 seconden. Je kunt, door op de ‘OK’-toets te drukken, het knipperen en de tekst wegdrukken.
Een soortgelijke situatie vindt plaats bij storingen en werktijdoverschrijdingen. Ook dan knippert het display en vraagt het apparaat om je aandacht.

Een veel voorkomende zaak is dat de chauffeur al snel geneigd is weg te rijden, nog voordat de bestuurderskaart volledig is ingelezen. Ook dan zal het display knipperen en de melding aangeven, zoals op deze foto te zien is. ‘Rijden zonder kaart’ er staat een code bij die samen met deze overtreding wordt vastgelegd op de bestuurderskaart en het interne geheugen van de tachograaf. Deze overtredingen kunnen leiden tot een forse boete, vooral in het buitenland. Neem geen risico en wacht even af tot je zonder problemen kunt wegrijden.

In veel vrachtauto’s zijn de gegevens op de tachograaf al overgebracht en verwerkt in het dashboard in het gezichtsveld van de bestuurder, zodat deze al direct kan zien wat er aan de hand is.