Een chauffeur die gebruik maakt van een tachograaf zal vanaf het begin van zijn werkzaamheden die dag, de tachograaf moeten gebruiken. Dus eigenlijk kunnen we zeggen dat het eerste is wat je doet als je op de zaak aan de slag gaat, de tachograaf in werking stellen met de bestuurderskaart om vervolgens het juiste symbool zichtbaar te maken, betreffende de werkzaamheden waarmee je aanvangt.
Ga je rijden, dan springt het symbool van de tachograaf automatisch op ‘stuurtje’. Als je echter stopt om te lossen, moet je ervoor zorgen dat je eerst de ‘hamertjes’ op de tachograaf zichtbaar maakt ten teken dat je gaat lossen. Zodra je daarmee klaar bent en je gaat vervolgens pauzeren, zorg er dan voor dat je het ‘bedje’ op de tachograaf aangeeft.
Is een voertuig bemand met twee chauffeurs, dan zal de chauffeur die niet achter het stuur zit, in de tijd dat de andere chauffeur rijdt, beschikbaar zijn. Tijdens het rijden zal op de plaats van de tweede bestuurder automatisch het symbool van ‘beschikbaarheidstijd’ zichtbaar worden.
Je hebt de taak en de verplichting om de activiteiten met het schakelorgaan aan te geven. Dit is een verantwoordelijkheid van jouw en je werkgever.
Zorg dan ook dat het symbool op de ‘hamertjes’ staat als je aan het laden of aan het lossen bent. Laat in die tijd het symbool niet op het ‘bedje’ staan ten teken dat je met een pauze bezig bent. Doe je dit wel dan ‘pleeg’ je als chauffeur een overtreding door onjuiste aantekeningen te stellen. Dikwijls doet hij dit bewust om een pauze te creëren terwijl dit niet het geval is. Je benadeelt daarbij jezelf.
Zodra je klaar bent met je vervoerswerkzaamheden, aan het eind van dag, zet je het voertuig stil en laat je het contact aan staan. Vervolgens ga je je bestuurderskaart uit de tachograaf halen, door op de ‘ejectknop’ te drukken. De tachograaf zal dan de procedure starten om de kaart te verwijderen. Je krijgt dan het verzoek om de landencode in te toetsen aan het einde van je dienst. De tachograaf geeft in elk geval dezelfde landencode aan als waar je mee begonnen bent. Sta je aan het einde van je dienst in een ander land dan kun je met de pijltjestoets deze code opzoeken.
Alle landencodes van heel Europa staan er in. Er is slechts één land die daarnaast ook nog de ‘regiocode’ vraagt, dat is Spanje. Op het moment dat je in de tachograaf ‘E’ aangeeft van Spanje, vraagt dit apparaat automatisch de ‘regiocode’. Je treft in het instructieboekje van de tachograaf een kaart van Spanje, met daarin de regiocodes.
Je bent niet verplicht de bestuurderskaart op het einde van de dag uit de tachograaf te halen. Als je zeker weet dat je de volgende dag weer met dezelfde vrachtauto of autobus weg moet, kun je de kaart in de tachograaf laten zitten en een rusttijd laten registreren. Zeker als je onderweg moet rusten is het verstandig de kaart te laten zitten. Ga je echter je rusttijd thuis doorbrengen dan is het beter om de kaart mee te nemen. Intussen kan het voertuig wellicht door een ander gebruikt worden en zit je kaart er nog in.
Vergeet in elk geval niet om, voordat je het voertuig verlaat, het schakelorgaan op ‘rusten’ te zetten.
Een ander probleem!
Als je besluit om de bestuurderskaart tijdens de rusttijd in de tachograaf te laten zitten, dan ben je verplicht, voordat je gaat rusten de landencode in te voeren, namelijk de code van het land waarin je de rusttijd doorbrengt. Vervolgens ben je verplicht na die rusttijd, voordat je weer gaat beginnen opnieuw de landencode in te toetsen, daar waar je met je werkzaamheden aanvangt.
Normaal vraagt de tachograaf daar zelf om als je de bestuurderskaart uit de tachograaf neemt of invoert in de tachograaf. Als je echter de kaart tijdens de rusttijd er in laat zitten, moet je daar zelf aan denken. Vergeet je handmatig de landencode in te voeren dan kan dat leiden tot een fikse boete.